Strona główna | Mapa serwisu | English version
VoIP

VoIP - Voice other Internet Protocol


Mówiąc zwyczajnie i wprost jest to cyfrowa transmisja głosu przez globalną sieć Internetem zwaną.

Wiodącymi i uznanymi producentami rozwiązań sprzętowych dla tej usługi są produkty firm:

Avaya, Cisco Systems, Fritz, Microcom, Zyxell, 3Com.


VoIP to jeden z elementów telefonii IP, telefonii nowej generacji wykorzystującej infrastrukturę sieci IP do realizacji łączności telefonicznej. Telefonia IP jest nowoczesnym sposobem komunikacji głosowej w sieciach teleinformatycznych, wykorzystującym mechanizm transmisji głosu w postaci pakietowej (podobnie jak ma to miejsce w przypadku transmisji danych)
i korzystającym z tej samej sieci, która wykorzystywana jest do transmisji danych.

Tradycyjna telefonia, wykorzystująca tzw. komutację łączy korzysta z odrębnej, dedykowanej sieci telefonicznej.

Oznacza to, że centrala i osobna sieć telefoniczna nie są już potrzebne. Jednak telefonia IP umożliwia organizacjom przeprowadzenie migracji ze swojej sieci telefonicznej do sieci IP bez przeszkadzania użytkownikom. Ta konwergencja usług transmisji głosu i danych w jedną sieć daje takie korzyści, jak niższe nakłady kapitałowe, uproszczone procedury obsługi lub konfiguracji i lepszej integracji zdalnych lokalizacji i biur oddziałów z siecią firmową.

VoIP zrewolucjonizuje funkcjonowanie rynku telekomunikacyjnego, wprowadzając na rynek otwarte, ogólnodostępne standardy internetowe. Można to porównać do zmian, jakie na rynku przetwarzania danych, zdominowanym wcześniej przez komputery klasy mainframe, spowodowało pojawienie się otwartych standardów dla minikomputerów a następnie komputerów osobistych.

Pracownicy często zmieniający biura lub lokalizacje wewnątrz budynku, dzięki telefonii IP mogą "nosić" ze sobą numer telefonu, bez potrzeby rekonfiguracji central telefonicznych i ponownego krosowania kabli pomiędzy pomieszczeniami.

Każda firma, posiadająca sieć placówek i dysponująca siecią rozległą, gwarantującą wysoką jakość transmisji, będzie mogła stosunkowo niewielkim kosztem zmniejszyć wysokość swoich rachunków telefonicznych. Usługa głosowa jest w tym przypadku (także w relacji międzymiastowej) w całości realizowana jako usługa Voice-over-IP. Oznacza to, że wszystkie rozmowy wewnątrzfirmowe mogą być prowadzone znacznie taniej lub wręcz za darmo, zaś komunikacja ze światem zewnętrznym to w ramach danej strefy telefonicznej koszt rozmowy lokalnej.

Oszczędności nie związane bezpośrednio z opłatami za połączenia to także fakt ujednolicenia i uproszczenia infrastruktury teleinformatycznej. W firmie, która korzysta wyłącznie z telefonii IP, instalacja okablowania strukturalnego dla potrzeb telefonów jest zbędna. W przypadku firmy wprowadzającej się np. do nowego budynku może to oznaczać dodatkowe, niebagatelne oszczędności.

                           produkty zaawansowanych technologii dla ambitnych - tatie@onet.pl   08.VIII/2006